Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 50 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Hranice sociálních služeb v oblasti sociálně-zdravotního pomezí - chráněné bydlení pro osoby s mentálním postižením
Vaclíková, Alžběta ; Angelovská, Olga (vedoucí práce) ; Pěnkava, Pavel (oponent)
Bakalářská práce se věnuje integraci sociálních a zdravotních služeb. Cílem je identifikovat hranice sociální služby chráněné bydlení pro osoby s mentálním postižením v oblasti sociálně-zdravotního pomezí. Práce vymezuje sociální služby především podle zákona č. 108/2006. Pro přiblížení klientů chráněného bydlení práce vymezuje pojem mentální postižení, především v období dospělosti. Část práce je věnována chráněnému bydlení a pracovníkům chráněného bydlení i metodám a technikám práce v této sociální službě. Práce se také věnuje mezioborové perspektivě sociální práce s lidmi s mentálním postižením a zároveň popisuje vybrané odbornosti a služby na sociálně-zdravotním pomezí. Jedna z kapitol se věnuje systemickému přístupu. Analytická část práce obsahuje metodologii výzkumného šetření, jehož předmětem je konkrétní chráněné bydlení. Cílem výzkumu je identifikovat hranice sociální služby chráněné bydlení pro osoby s mentálním postižením. Část práce obsahuje analyzovaná data výzkumu zpracovaných z informací získaných rozhovory s pracovníky tohoto chráněného bydlení. Součástí práce je diskuze k celému tématu bakalářské práce, jež propojuje teoretickou část s výsledky výzkumného šetření a dalšími odbornými texty.
Výhody a nevýhody vzdělávání žáků s mentálním postižením v samostatně zřizovaných třídách při ZŠ
Nováková, Petra ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Mužáková, Monika (oponent)
Diplomová práce Výhody a nevýhody vzdělávání žáků s mentálním postižením v samostatně zřizovaných třídách při ZŠ se zabývá problematikou tříd zřizovaných podle § 16 odst. 9 školského zákona při základní škole, konkrétně jejich výhodami a nevýhodami z hlediska speciální pedagogiky. Diplomová práce je rozdělena na dvě hlavní části, a to na teoretickou část a část vlastního výzkumného šetření. Teoretická část je věnována člověku s mentálním postižením, vzdělávání žáků s mentálním postižením a spolupráci školy a rodiny žáka s mentálním postižením. Vlastní výzkum byl proveden formou kvalitativního šetření v podobě semistrukturovaných rozhovorů s dvanácti respondentkami. Část vlastního výzkumného šetření je věnována metodologii, prezentaci dat výzkumu, hlavnímu zjištění, diskuzi a doporučení do praxe. Hlavním cílem diplomové práce je zjistit a následně porovnat výhody a nevýhody vzdělávání žáků s mentálním postižením ve třídách zřizovaných podle § 16 odst. 9 školského zákona při základní škole Kamýk nad Vltavou. Dílčím cílem diplomové práce je zjistit hlavní důvody, proč se rodiče žáků s mentálním postižením rozhodli pro vzdělávání jejich dítěte ve třídě zřizované podle § 16 odst. 9 školského zákona při základní škole. Druhým dílčím cílem diplomové práce je zjistit, co by se podle respondentek dalo ve...
Didaktika výchovy ke zdraví v praktické škole jednoleté
Vávrová, Rút ; Kovaříková, Miroslava (vedoucí práce) ; Marádová, Eva (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem didaktiky Výchovy ke zdraví v praktické škole jednoleté. Práce je rozdělena do tří částí. V teoretické části popisuje pojem didaktika, předmět Výchova ke zdraví, mentální postižení a jeho specifika při výuce, praktickou školu jednoletou v systému vzdělávání a didaktické prostředky, jež učitel ve vyučování užívá, se zvláštním zaměřením na výuku Výchovy ke zdraví a žáků s mentálním postižením. V další, výzkumné, části práce představuje výsledky výzkumné sondy, která měla za cíl pomocí dotazníku zjistit názor učitelů Výchovy ke zdraví v praktické škole jednoleté na dostupnost pomůcek, druh používaných pomůcek a způsob získávání materiálů pro specifickou výuku tohoto předmětu. Zjištěné výsledky jsou prezentovány v grafech a potvrzují předpoklady, že didaktických materiálů pro výuku výchovy ke zdraví v praktické škole jednoleté nemají dotazovaní dostatek. Poslední část diplomové práce je praktická. Cílem celé práce byla autorčina výroba didaktických materiálů pro výuku předmětu Výchova ke zdraví v praktické škole jednoleté. V této části práce je tedy představen soubor 21 didaktických materiálů. Veškeré materiály byly při výuce Výchovy ke zdraví odzkoušené v praxi pro danou cílovou skupinu, v případě nutnosti upravené tak, aby vyhovovaly nárokům a požadavkům na...
Problematika uplatnění osob s mentálním postižením na trhu práce
OUŘEDNÍK, Tomáš
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou uplatnění osob s mentálním postižením na trhu práce. Cílem této bakalářské práce je identifikovat aspekty, které ovlivňují uplatnění osob s mentálním postižením na trhu práce. Pro dosažení tohoto cíle byla použita metoda kvalitativní analýzy za použití strukturovaných rozhovorů, která umožnila hloubkové porozumění zkušenostem a výzvám, jimž tito jedinci při výkonu a hledání zaměstnání čelí. K analýze získaných dat byla použita technika otevřeného kódování. Výzkumný soubor byl složen z náhodně vybraných jednotlivců starších 18 let ze Středočeského kraje, který byl tvořen pěti komunikačními partnery s mentálním postižením a jedním komunikačním partnerem, jež organizaci, která se zabývá problematikou zaměstnávání osob s mentálním postižením, zastupuje. V tomto souboru byly zastoupeny tři ženy a tři muži. Výsledky výzkumu ukázaly, že jedinci s mentálním postižením preferují zaměstnání před svým volným časem. Zároveň bylo zjištěno, že jedinci s mentálním postižením si plně uvědomují své přednosti, které mohou nabídnout pracovnímu trhu. Výstupy bakalářské práce přispívají k lepšímu pochopení výzev zaměstnávání osob s mentálním postižením a zároveň mohou poskytovat vysokou evaluační hodnotu jednotlivým institucím a organizacím, které se problematikou uplatnění osob s mentálním postižením na trhu práce zabývají. Získaná data mohou také sloužit jako informační zdroj určený sociálním pracovníkům, kteří danou problematiku řeší.
Zkušenosti osobních asistentů pracujících s lidmi s mentálním postižením v oblasti sexuality
SOUKUPOVÁ, Monika
Prezentovaná práce se zaměřuje na zkušenosti osobních asistentů v oblasti sexuality osob s mentálním postižením. Cílem je nastínit oblast sexuality lidí s mentálním postižením a práci osobních asistentů pracujících s touto cílovou skupinou a vzdělávání pracovníků v oblasti sexuality. Teoretická část této bakalářské práce se věnuje ozřejmění mentálního postižení, ozřejmění sociální služby osobní asistence a objasnění problematiky sexuality osob s mentálním postižením. Praktická část obsahuje rozhovory se čtyřmi osobními asistenty, kde cílem je zjistit jakou mají zkušenost s tématem sexuality lidí s mentálním postižením a jak se tato zkušenost promítá, příp. promítla do jejich praxe, a jak reflektují připravenost na tuto oblast. Cílem celé bakalářské práce je upozornit na důležitost sexuality osob s mentálním postižením a na podstatnost odtabuizování tohoto tématu, protože vnímám, že pokud se v této oblasti budou lidé vzdělávat a budou o tom mluvit, nebudou pro ně situace, které ve spojení se sexualitou vznikají, tolik stresové a budou si při výkonu práce jistější.
Pohled společnosti na partnerství a sexualitu osob s mentálním postižením
HERZOVÁ, Eliška
Bakalářská práce se zabývá pohledem společnosti na partnerské vztahy a sexualitu osob s mentálním postižením. Skládá se ze dvou částí - části teoretické a části praktické. Teoretická část práce se v úvodu zaměřuje na definování stěžejních pojmů, kterými jsou mentální postižení, partnerský vztah a sexualita. V dalších pasážích se snaží čtenáři přiblížit specifika partnerských vztahů a sexuality u osob s mentálním postižením, věnuje se problematice sexuálního zneužívání a poukazuje na důležitost osvěty a sexuální výchovy. Na závěr přesouvá svou pozornost k právům jedince s mentálním postižením na sexuální život, popisuje vývoj přístupů české společnosti k partnerství a sexualitě těchto jedinců a zaměřuje se na předsudky a mýty ohledně sexuality a partnerství osob s mentálním postižením, které nejčastěji kolují ve společnosti. Praktická část směřuje k naplnění hlavního cíle bakalářské práce, kterým bylo prozkoumat pohled české společnosti na partnerské vztahy a sexualitu osob s mentálním postižením včetně pohledu na otázky sexuálního zneužívání, osvěty a sexuální výchovy těchto jedinců. V praktické části práce je využit kvantitativní výzkum. Pro nashromažďování dat byl vytvořen dotazník. Výzkumu se zúčastnilo celkem 838 respondentů. Bakalářská práce může posloužit k všeobecnému zvýšení povědomí společnosti o tématu partnerských vztahů a sexuality jedinců s mentálním postižením a také jako námět k zamyšlení nad našimi vlastními postoji k dané problematice.
Rozvoj čtenářství u žáků s mentálním postižením
Prudká, Lenka ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Valešová Malecová, Barbara (oponent)
Diplomová práce Rozvoj čtenářství u žáků s mentálním postižením je speciálněpedagogickým tématem s přesahem do všech oblastí života člověka s mentálním postižením. Teoretická část nabízí náhled na problematiku čtenářství a čtenářských zájmů u žáků s mentálním postižením, přiblížena je oblast předčtenářství, oblast čtenářství a čtenářských zájmů, jsou zde uvedeny metody výuky čtení, podpora čtenářství a čtenářských zájmů, základní informace o člověku se středně těžkým a těžkým mentálním postižením a vzdělávání osob s mentálním postižením. Výzkumná část je zpracována na základě kvalitativního výzkumu. Hlavní metodou kvalitativního výzkumu byly polostrukturované rozhovory, které doplnilo zúčastněné nestrukturované pozorování. Cílem diplomové práce je popsat a vyhodnotit podporu čtenářství a rozvoj čtenářství u žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením na konkrétní základní škole speciální. Ve výzkumné části jsou stanoveny výzkumné otázky, metodologie, výzkumné poznatky a shrnutí výzkumu. Diplomová práce nabízí metody a postupy pro rozvoj čtenářství a čtenářských zájmů v konkrétní základní škole speciální. Metody a postupy doplňují příklady speciálních pomůcek, zařízení a aplikací. V diplomové práci je také zhodnocena součinnost konkrétní základní školy speciální s rodinami žáků v...
Metody práce s žáky s mentálním postižením v základních školách speciálních ve Zlínském kraji
Slivová, Diana ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Zemková, Jaroslava (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá metodami práce, které jsou využívány při edukaci žáků s mentálním postižením. Cílem diplomové práce je zjistit, jak pracují učitelé s žáky s mentálním postižením v základních školách speciálních ve Zlínském kraji. V uvedených teoretických východiscích je nejprve vymezeno mentální postižení, je zmíněn edukační proces a jeho specifika v základní škole speciální a také metody práce, které jsou využívány při vzdělávání žáků na základní škole speciální. Informace do kvalitativního výzkumného šetření byly získány pomocí polostrukturovaných rozhovorů realizovaných s dvanácti speciálními pedagožkami. Získaná data byla analyzována užitím designu zakotvené teorie a techniky otevřeného kódování. Z výzkumu bylo zjištěno, že speciální pedagožky využívají obrovské množství různých pomůcek. Učebnice moc nevyužívají, a když ano, tak ty od nakladatelství Parta, Septima, Taktik a Nová škola. V základních školách speciálních ve Zlínském kraji mají k dispozici místnost Snoezelen, provádějí bazální stimulaci a někdo i individuální logopedickou péči. Rovněž nabízejí muzikoterapii, canisterapii, hipoterapii, ergoterapii, arteterapii, prvky aromaterapie a dramaterapie a orofaciální terapii. Některé školy mají k dispozici fyzioterapeuta nebo masérku, ostatní tyto služby nenabízejí. Nejčastěji...
Chování náročné na podporu u žáků s mentálním postižením a autismem
Foord, Libuše ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Hradilová, Tereza (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá chováním náročným na podporu u žáků s mentálním postižením a autismem. Cílem je prostřednictvím výpovědí pedagogických pracovníků mateřských a základních škol zřizovaných dle §16 odst. 9 školského zákona zjišťovat stav současné reality vzdělávání těchto žáků. Zkoumán je výskyt, frekvence, intenzita a konkrétní projevy chování náročného na podporu, příčiny, které dané chování způsobují či ovlivňují, předcházení a preventivní přístupy, ale také řešení výskytu a eskalace daného chování. Teoretická část přináší ucelený pohled na téma problémového a náročného chování u nás a v anglosaském prostředí, věnuje se přístupům k chování náročnému na podporu, problematice autismu, neurodiverzity a mentálního postižení. Ve výzkumné části je vymezen cíl práce a výzkumné otázky, metodologie výzkumu. Výzkumné šetření je provedeno kvalitativně za užití polostrukturovaných rozhovorů. Výsledky staví na vyčerpávajících výpovědích čtrnácti pedagogických pracovníků. Závěry práce představují komplexní obraz problematiky chování náročného na podporu a poukazují na dobrou praxi, ale i na neinformovanost, případně nedostatek podpory potřebné pro vzdělávání žáků s autismem a mentálním postižením a daným chováním. Práce poukazuje na potřebu systémového řešení a současně volá po dalším bádání....

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 50 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.